poniedziałek, 21 września 2015

TOP 5 - najważniejsze nowości sezonu 2015/2016

Lato to w ośrodkach narciarskich czas wprowadzania w życie nowych rozwiązań i pomysłów a ponieważ tych nie brakuje, to niektóre stacje mocno się zmieniły. Dzięki temu mają one jeszcze więcej do zaoferowania. Wydano wiele milionów euro, wybudowano kilkadziesiąt wyciągów, powstawały nowe trasy.

Projekt wyciągu Gurschen-Gurschengrat w Andermatt 
źródło: Andermatt-Sedrun Sport AG - www.skiarena.ch

Oto 5 najważniejszych alpejskich inwestycji z których narciarze skorzystają w sezonie 2015/2016.

1. Połączenie regionu Ski Circus z Fieberbrunn

Absolutnie najważniejszą inwestycją jest kolejka TirolS która połączyła regiony SkiCircus (Saalbach-Hinterglemm-Leogang) z Fieberbrunn. To bezprecedensowe wydarzenie. Do tej pory podobna operacja zostala zastosowana już w kilku miejscach ale w tym przypadku połączona ośrodki leżące w dwóch landach (SkiCircus w Salzburgerlandzie a Fieberbrunn w Tyrolu). Połączenie sprawiło, że region SkiCircus stał powiększył się o 20% i jest jednym z największych ośrodków narciarskich na świecie z 270 kilometrami tras i 70 wyciągami.

Gondola TirolS 
źródło: TVB Saalbach Hinterglemm


Sama inwestycja kosztowała 20 mln euro. Wybudowano dwa odcinki dziesięcioosobowej gondoli, pierwszy ma zaledwie 714 metrów, drugi 2022 metry, w ciągu godziny będą one w stanie przewieźć 2600 osób. Dodatkowo powstała nowa trasa o długości 3.5 kilometra która prowadzić będzie wzdłuż gondoli.

Połączenie ośrodka SkiCircus z Fieberbrunn 
źródło: TVB Saalbach Hinterglemm


TirolS to nie jedyna inwestycja w regionie. Nowe sześcioosobowe krzesło Bernkogel 6er powstało w bardzo newralgicznym miejscu, zastępując wysłużony orczyk który był to do tej pory jednym z najmniej lubianych wyciągów w całym ośrodku. Nowa kolejka ma 1340 metrów i może w ciągu godziny przetransportować 3000 osób.

Mapka połączonych ośrodków Skicircus - Fieberbrunn 
źródło: www.skicircus.at

2. Inwestycje w Val di Fassa

Włoska Val di Fassa była do tej pory podzielona na kilka części. Najwięcej wyciągów i co za tym idzie najwięcej narciarzy było do tej pory na stokach Belvedere i Ciampac, jednak aby jednego dnia korzystać z uroków i jednego i drugiego trzba było skorzystać ze skibusa. Teraz to się zmieni.

Tak będzie wyglądać nowa gondola 
źródło: www.fassa.com

Kolejka Alba – Col dei Rossi to dwie stuosobowe gondole które w 5 minut pokonują 2260 metrów i 883 metry w pionie. Przepustowość nie powala na kolana bo to zaledwie 1120 osób na godzinę ale dzięki temu błyskawicznie można dostać się z Ciampaca na Sella Rondę.

Mapka narciarska już z nowym wyciągiem 
źródło: www.fassa.com

3. Nowoczesne wyciągi w SkiWelt Wilder Kaiser

Tyrolska stacja od kilku sezonów inwestuje gigantyczne pieniądze w poprawę infrastruktury i nie inaczej było tym razem. Powstały trzy nowe, bardzo nowoczesne wyciągi a wydano w sumie aż 51 mln. euro. Hartkaiserbahn w Ellmau zastąpił stary, wysłużony "tramwaj" z którego narciarze korzystali przez 44 lata. Nowa dziesięcioosobowa gondola jest jedną z najnowocześniejszych na świecie, Ma 2.1 km a trasę tą pokonuje w niecałe 9 minut. Jest w stanie przewieźć 3200 osób w godzinę, jest ogrzewane i wyposażona w Wifi. 

Wizualizacja dolnej stacji gondoli Hartkaiserbahn 
źródło: SkiWelt Ellmau


Z kolei ośmioosobowe krzesło Jochbahn w Brixen uznawane jest za najszybsze krzesło świata (porusza się z prędkością 6 m/s). Przewozi 3000 osób w godzinę, ma dwa kilometry, jest ogrzewane i wyposażone w osłony.

Wizualizacja nowej kolejki Jochbahn 
źródło: AB-Planungsbüro Bmst Ing. Martin Aschaber


Tymczasem w Hopfgarten powstał wyciąg Schernthannbahn, to sześcioosobowe krzesło również jest wyposażone w Wifi, ogrzewanie i niebieskie osłony. Długie na 1300 metrów przewozi w godzinę 2400 osób.

Wizualizacja kolejki Schernthannbahn 
źródło: Leitner ropeways


4. Inwestycje na lodowcu Kitzsteinhorn

Kitzsteinhorn od wielu lat jest jednym z najbardziej obleganych przez narciarzy lodowców świata. Tłumy odwiedzające ten ośrodek wymusiły rozwój infrastruktury. Od tego sezonu będąc w Alpicenter i chcąc dostać się na samą górę nie trzeba już korzystać z gondoli Gipfelbahn. Gletscherjet 3 to kombinacja ośmioosobowego krzesła i dziesięcioosobowej gondoli która w 3 minuty i 30 sekund pokonuje odległość 1010 metrów, przepustowość jest imponująca 3600 osób na godzinę.

Kitzsteinhorn z zaznaczonymi nowymi wyciągami 
źródło: www.kitzsteinhorn.at


Z kolei Gletscherjet 4 to ogrzewana dziesięcioosobowa gondola która ma 1150 metrów i możliwość przewiezienia nawet 2800 osób na godzinę. Cała inwestycja kosztowała 25 milionów euro. 


5. Początek rozbudowy ośrodka Sedrun – Andermatt

Ski Arena Andermatt Sedrun to ośrodek narciarski położony na pograniczu  trzech szwajcarskich kantonów – Uri, Gryzonii i Tessyna, w okolicy Przełęczy Świętego Gotharda. Tereny piękne, mało znane ale mające jeden problem – ośrodek nie jest jednolity lecz rozczłonkowany na sporym obszarze. Co prawda rolę skibusa pełni tam wysokogórski pociąg co jest sporą atrakcją ale lokalne władze postanowiły to zmienić.

Projekt zmian w ośrodku narciarskim Andermatt-Sedrun 
źródło: Andermatt-Sedrun Sport AG - www.skiarena.ch


Do sezonu 2017/2018 nakładem 135 mln franków szwajcarskich ma tam powstać 15 wyciągów a liczba tras ma wzrosnąć do 120 kilometrów.

Wizualizacja dolnej stacji krzeseł Gurschen - Gurschengrat 
źródło: Andermatt-Sedrun Sport AG - www.skiarena.ch


W planie jest budowany m.in. dwóch gondoli ale jako pierwsze zostanie oddane do użytku sześcioosobowe krzesło Gurschen – Gurschengrat o długości 1000 metrów i przepustowości 2400 osób na godzinę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz