sobota, 14 października 2017

Zugspitze - karkołomna budowa na wysokościach

Budowanie czegokolwiek na wysokości prawie 3.000 metrów jest samo w sobie zadaniem bardzo trudnym. Jeśli jednak dodamy do tego, że dzieje się to na górze dla budownictwa bardzo niewdzięcznej, to otrzymamy właściwy obraz tego, co na Zugspitze odbywa się w tym roku. A wszystko za sprawą budowy gondoli Seilbahn Zugspitze.

Budowa gondoli Seilbahn Zugspitze
foto: Matthias Fend | Bayerische Zugspitzbahn

Dla budowniczych w zasadzie gorzej być nie mogło. Bardzo duża wysokość, bardzo mało miejsca i w zasadzie zupełnie odsłonięty teren, narażony na mocne i gwałtowne podmuchy wiatru. W takich warunkach, na najwyższym szczycie Niemiec powstaje górna stacja gondoli Seilbahn Zugspitze. To następca mocno wysłużonej, działającej od 1963 roku kolejki Eibseebahn, która przez dziesięciolecia wywoziła narciarzy na szczyt od strony Garmisch-Partenkirchen.


Budowa gondoli Seilbahn Zugspitze
foto: Bayerische Zugspitzbahn

Nowa gondola ma znacząco zredukować kolejki, które przy starym wyciągu tworzyły się regularnie. Chętnych na wjazd zawsze było sporo, tymczasem do tej pory w każdej kabinie mogło się zmieścić zaledwie 45 osób. Teraz każda gondola będzie mogła zabrać na pokład do 120 osób, co przełoży się na 580 osób przewiezionych w ciągu godziny. Wynik nie rewelacyjny ale należy pamiętać, że w przypadku dużych gondoli przepustowość zawsze jest mniejsza, poza tym mowa o wyciągu mierzącym aż 4467 metrów.

Projekt górnej stacji nowej gondoli
źródło: Bayerische Zugspitzbahn

Kolejka pobije przy okazji trzy rekordy świata. Mające 127 metrów przęsło gondoli będzie najwyższe na świecie. Największy będzie także pomiędzy takimi podporami, wyniesie on aż 3.213 metrów. Największa będzie też różnica wysokości bo między stacjami górną i dolną wynosić ona będzie 1.945 metrów. Poza samą gondolą, praktycznie od podstaw powstaje górna stacja, której przebudowa jest zdecydowanie największym wyzwaniem. Efektem finalnym ma być miejsce z niesamowitymi widokami (sporo punktów panoramicznych) a podróż odnowionym wyciągiem ma być niezapomnianym przeżyciem. Całkowity koszt inwestycji to około 50 milionów Euro.

Ośrodek narciarski Zugspitze
foto: www.facebook.com/zugspitze.de

4 komentarze:

  1. Bardzo konkretnie napisane. Super artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem takich budowli. Interesuję się budownictwem i znam najwyższe budowle świata, jednak przecież w takich przypadkach buduje się na normalnej wysokości, a tu przecież są góry... Podejrzewam, że niezwykle jest ciężko jest dotrzeć tam ciężkim sprzętem budowlanym, dostarczyć części do maszyn itd. Wielki szacunek dla tych, którzy przyczynili się do tej budowy. Efekt końcowy robi wrażenie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Taka budowa nie byłaby możliwa bez solidnych maszyn, odpowiednio dobranych do zakresu prac, o wystarczającej mocy, zasięgu. Wiele z takich maszyn wyposażonych pewnie będzie w elementy hydrauliki siłowej a w razie ich awarii można zgłosić się do serwisu https://banat.pl/naprawa-regeneracja/regeneracja-rozdzielaczy-hydraulicznych/ który jak widać z powodzeniem takimi naprawami się zajmuje. Prowadzą także serwis mobilny i naprawiają maszyny na miejscu ich pracy.

    OdpowiedzUsuń